Gecontroleerd bestellen met ECK iD

Scholen bestellen digitale leermiddelen doorgaans vanaf juni. Voor schooljaar 2019 - 2020 zullen enkele voorloop-scholen met een Extern Leermiddelenfonds het ECK iD gebruiken voor bestellen. Het bestellen vindt gecontroleerd plaats. De distributeur nodigt scholen hiervoor uit en begeleidt het bestelproces.

Twee bestelmogelijkheden
Er zijn twee mogelijkheden om te bestellen:

  1. Bij de distributeur in de bestelomgeving. Tijdens het bestelproces wordt gevraagd of de leerling voor wie de leermiddelen bestemd zijn inlogt vanuit zijn schoolaccount. Zo komt het ECK iD met de bestelling mee. Is de leerling eenmaal geïdentificeerd, dan verloopt het bestellen zoals gebruikelijk.

  2. Vanuit de ELO, de elektronische leeromgeving, van de school. Hiervoor moet de leerling voor wie de leermiddelen bestemd zijn zelf inloggen. In de ELO staat een speciale bestellink. Deze link leidt naar de distributeur. De aanvliegroute op persoonlijke titel vanuit de ELO garandeert dat het ECK iD meegaat met de bestelling. De ELO’s van Magister en SOMtoday zijn voorbereid op bestellen met ECK iD. De verwachting is dat meer ELO’s bestellen met ECK iD gaan aanbieden. Informeer bij uw leverancier naar de mogelijkheden.

Belangrijk: bestellen vanuit schoolaccount, voor elk kind apart

Het is belangrijk dat bestellingen altijd vanuit het schoolaccount van de leerling worden gedaan. Alleen dán gaat het ECK iD mee met de bestelling vanuit het LAS of vanuit de ELO. Ouders wordt dan ook gevraagd hun kind te laten inloggen, als zij voor hun kinderen willen bestellen. Sommige LAS’en voorzien weliswaar in een ouderaccount, maar ouderaccounts hebben géén ECK iD.

Het is ook belangrijk, dat bestellingen voor elk kind apart worden gedaan. Alle digitale leermiddelen besteld op één ECK iD worden ook aan die ene betreffende leerling geleverd.